De rechtbank heeft vandaag in een tussenvonnis geoordeeld dat dieselauto’s van Stellantis – het moederbedrijf van onder meer Opel, Peugeot, Citroën en DS – zijn uitgerust met verboden sjoemelsoftware. Het gaat om voertuigen die vanaf 2009 in Nederland op de markt zijn gebracht. De zaak werd aangespannen door drie stichtingen die een massaclaim hebben ingediend.
De software zorgt ervoor dat de meting van stikstofuitstoot tijdens tests lager uitvalt dan in de praktijk. Dit betekent dat de uitstoot in werkelijkheid hoger ligt dan wettelijk is toegestaan. Volgens de rechtbank werd het emissiecontrolesysteem bij bepaalde omstandigheden bewust beperkt of uitgeschakeld, bijvoorbeeld tijdens temperatuurcondities die overeenkomen met testomstandigheden.
Bij Opel functioneerde het emissiesysteem bijvoorbeeld niet goed bij specifieke temperaturen. Bij andere merken werd te weinig AdBlue gebruikt, een vloeistof die stikstofuitstoot verlaagt. De rechtbank stelt dat hiermee sprake is van verboden manipulatie-instrumenten.
Stellantis heeft aangegeven het tussenvonnis te bestuderen en overweegt vervolgstappen. Het bedrijf blijft ervan overtuigd dat de voertuigen voldoen aan alle wettelijke eisen.
Het schandaal doet denken aan de ‘dieselgate’-zaak rond Volkswagen, die tien jaar geleden wereldwijd opschudding veroorzaakte. Volkswagen gebruikte vergelijkbare software die kon herkennen wanneer een auto werd getest, waarna de uitstoot tijdelijk werd beperkt. Miljoenen voertuigen moesten worden teruggeroepen, en Volkswagen betaalde sindsdien miljarden aan boetes en schadevergoedingen.
Ook andere merken, waaronder Stellantis, Renault en BMW, werden in de nasleep van dieselgate verdacht van sjoemelpraktijken. In België kwam er dit jaar nog een schikking tussen Volkswagen en circa 320.000 auto-eigenaren, die vijf procent van de aankoopprijs konden terugvorderen. In Nederland zijn meerdere zaken tegen Volkswagen gewonnen, maar er lopen nog hoger beroepsprocedures.
De uitspraak kan grote gevolgen hebben voor tienduizenden Nederlandse eigenaren van dieselauto’s van Stellantis. Als het vonnis uiteindelijk definitief wordt, is de kans groot dat er schadeclaims kunnen worden ingediend. Dit kan onder andere leiden tot een gedeeltelijke terugbetaling van de aankoopprijs of een compensatie voor waardevermindering.
Consumentenorganisaties adviseren eigenaren van dieselmodellen van Opel, Peugeot, Citroën en DS vanaf 2009 goed te volgen hoe de zaak zich ontwikkelt. Het is mogelijk dat zij zich later kunnen aansluiten bij een collectieve claim.
Het huidige vonnis is een tussenvonnis. Stellantis krijgt nu de mogelijkheid om voor een deel van de dieselauto’s tegenbewijs te leveren. De uitkomst daarvan kan bepalend zijn voor mogelijke schadeclaims van tienduizenden auto-eigenaren.
Meepraten of reageren? Dat kan natuurlijk! Log in of Maak een gratis account aan