Frankrijk kondigde op 25 juni 2025 aan dat er nóg eens 800.000 extra voertuigen met Takata-airbags een strenge “stop-drive”-order kregen.
Dit is een extra maatregel, bovenop eerdere orders (zoals de eerste 900.000 voertuigen). Daardoor komt het totaal van auto's die niet meer de weg op mogen op 1,7 miljoen in Frankrijk.
In totaal moeten 2,5 miljoen voertuigen hun airbags laten vervangen, maar daarvan gelden 1,7 miljoen voertuigen als direct niet-rijdbaar tot vervanging heeft plaatsgevonden.
De aanleiding? Een incident met dodelijk afloop voor een Franse vrouw door een ontplofte airbag in een Citroën C3.
De betrokken airbags – geproduceerd door het Japanse bedrijf Takata – bevatten een chemische stof die na verloop van tijd instabiel kan worden, vooral bij vocht of warmte.
Bij activering - dus bij een aanrijding - kunnen ze met te veel kracht ontploffen en metalen onderdelen afschieten, met ernstig letsel of zelfs de dood tot gevolg.
Onder andere de volgende merken zijn wereldwijd betrokken bij terugroepacties:
Nederland: Citroën – met name C3 (2009–2019) en DS3. Hiervoor is vorige week in Nederland - van de fabrikant uit - een 'stop-drive-actie' ingevoerd; Een nadrukkelijk advies dus om bij de dealer de airbag zo spoedig mogelijk te laten vervangen, géén rijverbod. Uiteraard eerst contact opnemen met de autodealer. Het gaat in Nederland om 33.260 voertuigen.
Wereldwijd zijn er miljoenen auto's van vele automerken uitgerust met een potentieel risicovolle airbag van het merk Takata. Hieronder een tabel met de automerken en types waarvan bekend is dat ze van de fabriek uit uitgerust zijn met een dergelijke Takata-airbag.
📌 Let op (voor de duidelijkheid): het gaat vooral om modellen uit de jaren 1998 t/m 2019. En niet élk voertuig van deze merken is betrokken, maar controle kan nooit kwaad: 👉 Check dat bij de Rijksdienst voor wegverkeer (RDW).
Automerk | Opmerkingen / modellen (indicatief) |
---|---|
Acura | TL, TSX, MDX, RDX |
Audi | A3, A4, A6, TT |
BMW | 1-serie, 3-serie, 5-serie, X1, X3, X5, Z4 |
Buick | Enclave |
Cadillac | Escalade |
Chevrolet | Silverado, Suburban, Tahoe, Traverse |
Chrysler | 300, Aspen |
Citroën | C3 (2009–2019), DS3 (2009–2017) |
Dacia | Dokker, Lodgy (enkele bouwjaren) |
Dodge | Ram, Charger, Challenger |
Ferrari | California, 458, 488, FF, F12berlinetta |
Fiat | 500, Punto, Freemont |
Ford | Mustang, Ranger, Fusion, Edge, Focus |
GMC | Sierra, Yukon |
Honda | Civic, Accord, CR-V, Jazz, Stream |
Hyundai | Elantra, Santa Fe |
Infiniti | FX, G35, G37, M35 |
Isuzu | D-Max |
Jaguar | XF, XJ, XK |
Jeep | Cherokee, Grand Cherokee |
Kia | Sportage, Rio, Picanto (sommige jaren) |
Lancia | Ypsilon, Delta |
Land Rover | Range Rover, Freelander |
Lexus | IS, ES, GX, RX |
Lotus | Elise, Exige (beperkt) |
Maserati | Quattroporte, Ghibli |
Mazda | Mazda2, Mazda3, Mazda6, CX-7 |
Mercedes-Benz | C-Klasse, E-Klasse, ML, GL, SL |
Mini | Cooper, Countryman |
Mitsubishi | Lancer, Outlander, ASX |
Nissan | Micra, Note, Pathfinder, Qashqai |
Opel | Corsa, Astra (beperkt, enkele modellen) |
Peugeot | 208, 2008, 308 (sommige jaren met Takata-modules) |
Pontiac | Vibe, G6 |
Renault | Clio, Modus (beperkt risico) |
Saab | 9-3, 9-5 |
Scion | xB, tC |
Seat | Ibiza, Leon, Altea |
Škoda | Fabia, Octavia, Roomster |
Smart | ForTwo (beperkt) |
Subaru | Forester, Legacy, Impreza |
Suzuki | Swift, Grand Vitara, SX4 |
Tesla | Model S (vroege bouwjaren) |
Toyota | Corolla, Avensis, Yaris, Hilux, RAV4 |
Volkswagen | Golf, Polo, Passat, Touran |
Volvo | XC60, S60 (enkele modellen alleen in VS betrokken) |
📌 Let op (herhaling): het gaat vooral om modellen uit de jaren 1998 t/m 2019. En niet élk voertuig van deze merken is betrokken, maar controle kan nooit kwaad: 👉 Check dat bij de Rijksdienst voor wegverkeer (RDW).
In Nederland is er op dit moment:
Dat betekent niet dat het risico hier niet bestaat – de overheid en fabrikanten baseren hun beleid op het (minder vochtige) Nederlandse klimaat en de specifieke risico’s per voertuigtype.
Heb je een Citroën C3, DS3 of een oudere auto van één van de hierboven genoemde merken? Grote kans dat deze onder de terugroep valt. Ook als je niets hebt gehoord, is het belangrijk zelf te controleren en eventueel contact op te nemen met de autodealer.
Is jouw auto getroffen? Maak dan direct een afspraak met een erkende merkdealer.
🔧 De vervanging is in vrijwel alle gevallen gratis, ook bij oudere auto’s.
Frankrijk pakt het streng aan, Nederland nog niet – maar dat betekent niet dat je moet afwachten. Heb je een auto van één van de betrokken merken? Check je voertuig vandaag nog en maak eventueel een afspraak bij je autodealer voor vervanging als je risico loopt.
Om te reageren moet je ingelogd zijn. Log in of maak gratis een account aan.