Citroën-eigenaren opgelet: ruim 33.000 Nederlandse bestuurders van een Citroën C3 (2e generatie) of DS3 (1e generatie) mogen per direct niet meer met hun auto rijden. De reden is een ernstig veiligheidsrisico met de airbag. Het gaat specifiek om auto’s die zijn geproduceerd tussen 2009 en 2019. In totaal rijden er in Nederland zelfs meer dan 87.000 auto’s van deze typen rond, maar het acute verbod geldt voor een specifiek deel van deze groep.
In 2023 startte autofabrikant Stellantis al een terugroepactie voor deze modellen vanwege een defecte airbag van toeleverancier Takata. Toen kregen eigenaren het advies om een afspraak te maken voor vervanging, maar gebruik van de auto werd toen nog niet verboden.
Dat is nu anders: in juni 2025 is er sprake van een verscherpt gebruiksverbod voor een deel van de voertuigen. De aanleiding is een recent dodelijk ongeluk in Frankrijk, waarbij een vrouw om het leven kwam door een ontploffende airbag in een Citroën C3 uit 2014. Stellantis heeft hierop besloten dat de veiligheid niet langer gegarandeerd kan worden zolang het defect niet verholpen is.
De kern van het probleem ligt bij de inflator van de airbag, een onderdeel waarin chemicaliën zitten die na verloop van tijd en onder invloed van warmte en vocht instabiel worden. Bij activering van de airbag kan deze dan met te veel kracht ontploffen, waarbij metalen onderdelen worden weggeslingerd als projectielen.
Hoewel het gevaar eerder vooral werd geassocieerd met warme, vochtige klimaten, breidt Stellantis de maatregel nu uit naar heel Europa – inclusief Nederland.
Ben jij in het bezit van een Citroën C3 (2009–2019) of DS3 (2009–2019)? Volg dan deze stappen:
De airbags van Takata zijn jarenlang in miljoenen voertuigen van verschillende merken gebruikt. In de Verenigde Staten leidde het tot de grootste terugroepactie ooit (ruim 69 miljoen voertuigen). Minstens 10 mensen kwamen om en honderden raakten gewond.
Uit latere rechtszaken bleek dat het management van Takata al jaren op de hoogte was van de gebreken, maar dit verzweeg.
Je kunt nagaan of jouw auto een risicomodel is via:
Een VIN is een unieke code van 17 tekens (cijfers en letters) die elk voertuig wereldwijd identificeert.
Je vindt het meestal op:
Om te reageren moet je ingelogd zijn. Log in of maak gratis een account aan.