Sluit venster
Mobiel
homeblogAuto & Motor

Ruim 33.000 Citroën-eigenaren krijgen gebruiksverbod - levensgevaarlijke airbag

Citroën verbiedt het gebruik van duizenden C3 en DS3-modellen in Nederland door een gevaarlijke Takata-airbag. In 2023 was er al een terugroepactie, maar in 2025 volgt een dringend rijverbod.

Redactie | Do 19 Jun 2025 - 16:25
💬 0 reacties
| ~ 2 minuten leestijd | 💬 0 reacties
Nieuws
Ruim 33.000 Citroën eigenaren krijgen verbod om te rijden - levensgevaarlijke airbag
© iStock

Airbagprobleem al bekend sinds 2023 – maar 2025 brengt dringend gebruiksverbod

Citroën-eigenaren opgelet: ruim 33.000 Nederlandse bestuurders van een Citroën C3 (2e generatie) of DS3 (1e generatie) mogen per direct niet meer met hun auto rijden. De reden is een ernstig veiligheidsrisico met de airbag. Het gaat specifiek om auto’s die zijn geproduceerd tussen 2009 en 2019. In totaal rijden er in Nederland zelfs meer dan 87.000 auto’s van deze typen rond, maar het acute verbod geldt voor een specifiek deel van deze groep.

Niet de eerste waarschuwing – maar nu extra dringend

In 2023 startte autofabrikant Stellantis al een terugroepactie voor deze modellen vanwege een defecte airbag van toeleverancier Takata. Toen kregen eigenaren het advies om een afspraak te maken voor vervanging, maar gebruik van de auto werd toen nog niet verboden.

Dat is nu anders: in juni 2025 is er sprake van een verscherpt gebruiksverbod voor een deel van de voertuigen. De aanleiding is een recent dodelijk ongeluk in Frankrijk, waarbij een vrouw om het leven kwam door een ontploffende airbag in een Citroën C3 uit 2014. Stellantis heeft hierop besloten dat de veiligheid niet langer gegarandeerd kan worden zolang het defect niet verholpen is.

Takata-airbags: chemische instabiliteit leidt tot dodelijke risico’s

De kern van het probleem ligt bij de inflator van de airbag, een onderdeel waarin chemicaliën zitten die na verloop van tijd en onder invloed van warmte en vocht instabiel worden. Bij activering van de airbag kan deze dan met te veel kracht ontploffen, waarbij metalen onderdelen worden weggeslingerd als projectielen.

Hoewel het gevaar eerder vooral werd geassocieerd met warme, vochtige klimaten, breidt Stellantis de maatregel nu uit naar heel Europa – inclusief Nederland.

Wat moet je doen als bezitter?

Ben jij in het bezit van een Citroën C3 (2009–2019) of DS3 (2009–2019)? Volg dan deze stappen:

  • Gebruik de auto niet meer als je tot de risicogroep behoort
  • Neem direct contact op met je Citroën-dealer of verkoper
  • Plan een gratis reparatie van de airbag

Stellantis benadrukt dat de airbag niet spontaan ontploft, maar dat bij een botsing ernstig letsel of zelfs de dood kan volgen door het defect.

Takata-schandaal wereldwijd

De airbags van Takata zijn jarenlang in miljoenen voertuigen van verschillende merken gebruikt. In de Verenigde Staten leidde het tot de grootste terugroepactie ooit (ruim 69 miljoen voertuigen). Minstens 10 mensen kwamen om en honderden raakten gewond.

Uit latere rechtszaken bleek dat het management van Takata al jaren op de hoogte was van de gebreken, maar dit verzweeg.

Heb geen Citroën, maar ben ik mogelijk toch getroffen?

Je kunt nagaan of jouw auto een risicomodel is via:

  • De officiële website van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW): ovi.rdw.nl
  • De dealersite van jouw automerk
  • In sommige landen is er een speciale Takata-checker op basis van chassisnummer (VIN)

Wat is een VIN?

Een VIN is een unieke code van 17 tekens (cijfers en letters) die elk voertuig wereldwijd identificeert.

Je vindt het meestal op:

  • Het dashboard (zichtbaar door de voorruit, aan bestuurderszijde)
  • Het kentekenbewijs
  • Het deurscharnier aan bestuurderszijde
  • Of onder de motorkap op het chassis

Wat kun je met een VIN-check achterhalen?

  • Of je auto is betrokken bij een terugroepactie (zoals defecte Takata-airbags)
  • Oorsprong en bouwjaar van het voertuig
  • Kilometerstand (soms)
  • Schadeverleden of total loss-registraties
  • Aantal eigenaren (afhankelijk van land)
  • Technische details: motor, transmissie, uitvoering, enz.

reacties

Er zijn nog geen reacties. Plaats als eerste een reactie!

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Log in of maak gratis een account aan.

© 2025 Alle rechten voorbehoudenAlgemene voorwaardenCookiebeleidPrivacybeleidDisclaimerContactAdverterenLinkpartnersStartenzo-App installerenBlog RSS-feedsCookie instellingen