Vanaf de Rotterdamse kade zie je nauwelijks meer dan een roestig schoorsteentje. Maar zodra je het water op gaat, ontvouwt zich een imposant en tegelijk onheilspellend aanzicht: de Astoria – beter bekend onder zijn bijnaam The Ship of the Dead.
Het begon allemaal in 1948, toen het schip in Zweden werd gebouwd en te water werd gelaten onder de naam Stockholm. Bestemd voor de lijndienst tussen Zweden en Amerika, leek het een toonbeeld van naoorlogse hoop.
Maar in 1956 veranderde dat tijdens een mistige nacht. De Stockholm ramde het Italiaanse passagiersschip Andrea Doria, dat op dat moment bijna 1700 mensen aan boord had. De gevolgen waren dramatisch: 51 doden, een enorme ravage, en een schaduw over de reputatie van het Zweedse schip.
Toch kwam het schip er – letterlijk – bovenop. In de decennia daarna werd de Stockholm omgebouwd tot cruiseschip en voer onder verschillende namen. Het overleefde een orkaan, kreeg te maken met aanvallen van piraten, en maakte talloze reizen over de wereldzeeën.
Tot het recent opnieuw noodlot trof: tijdens een tocht kwam het schip in zwaar weer terecht en moest noodgedwongen uitwijken naar de Rotterdamse haven. Sindsdien ligt het daar stil, gevangen in een juridisch steekspel.
De Astoria ligt nu al jaren aan de kant. Verlaten, met afgebladderde verf en lege gangen. Een YouTuber wist het schip onlangs illegaal te betreden en legde vast wat er nog rest van zijn vergane glorie. De beelden tonen een schemerige wereld vol roest, stilte en spookachtige echo’s van het verleden.
Het schip wordt momenteel verkocht voor de sloop. De verwachte opbrengst: minstens twee ton. Maar de uiteindelijke kosten kunnen flink oplopen, want er moet ook nog worden afgerekend met het bedrijf dat jarenlang verantwoordelijk was voor de ligplaats.
Wat resteert is niet alleen staal en geschiedenis, maar ook een fascinerend hoofdstuk uit de scheepvaart – van tragedie naar toerisme, en van trots naar stille getuige aan de rand van Rotterdam.
Om te reageren moet je ingelogd zijn. Log in of maak gratis een account aan.