Sluit venster
Mobiel
homeblogAlgemeen

Waarom stabiel internet in de trein miljoenen kost en toch vaak tegenvalt

Ondanks miljoeneninvesteringen blijft stabiel internet in de trein een uitdaging voor de NS. Ontdek waarom wifi en 5G in treinen nog steeds problematisch zijn en welke oplossingen mogelijk zijn.

Door Redactie
Wo 13 Aug 2025 - 07:52 ~ 1 minuut leestijd
Nieuws
Internet in de trein
© Jan van der Wolf / Pexels.com

Stabiel internet in de trein lijkt vanzelfsprekend, maar blijkt technisch en financieel een lastige opgave. Ondanks miljoeneninvesteringen blijft de verbinding vaak traag en instabiel, zelfs met moderne netwerken zoals 5G in zicht.

Waarom stabiel internet in de trein een probleem blijft

De NS investeert jaarlijks miljoenen euro’s in wifi in de trein, maar toch is de verbinding berucht om zijn traagheid, instabiliteit en soms onveilige karakter. Achttien jaar na de introductie gebruiken maandelijks nog slechts zo’n drie miljoen reizigers de dienst, meldt De Telegraaf. Toch kan de NS het niet zomaar afschaffen, omdat de concessie voorschrijft dat wifi beschikbaar moet zijn.

De technische uitdagingen

Volgens datacommunicatie-expert Jan Buis zijn er twee hoofdredenen waarom stabiel internet in de trein moeilijk te realiseren is:

Drukte in de trein

Een volle trein betekent veel mensen – en mensen bestaan voor een groot deel uit water, wat draadloze signalen moeilijker doorlaat. Bovendien willen alle reizigers tegelijk bandbreedte gebruiken, wat te vergelijken is met een snelweg die in de spits volledig vaststaat.

Hoge snelheid en zendmasten

Treinen verplaatsen zich snel en moeten continu overschakelen tussen zendmasten. Dit ‘roaming’-proces zorgt voor korte onderbrekingen in de verbinding. Hoe sneller de trein rijdt, hoe sneller de overschakeling plaatsvindt en hoe groter de kans op instabiliteit.

Hoe doen andere landen het?

In landen als Japan en Zwitserland wordt vermoedelijk gebruikgemaakt van satellietverbindingen om de wifi stabieler te maken. Hulpdiensten in Nederland gebruiken vergelijkbare systemen. Hoewel roaming ook hier een rol speelt, is het voordeel dat er minder vaak van zendpunt gewisseld hoeft te worden.

Zijn er alternatieven?

Er bestaan geavanceerdere systemen die beter presteren, zoals het plaatsen van accesspoints op elke leidingmast langs het spoor. In Duitsland is dit getest, en in gondels in berggebieden wordt de techniek al toegepast. Het nadeel: de kosten zijn zeer hoog, waardoor de NS vooralsnog andere prioriteiten stelt.

5G in nieuwe treinen

De nieuwe dubbeldekkertreinen die in 2029 in gebruik worden genomen, zijn voorbereid op het 5G-netwerk. Of ook bestaande treinen overstappen op 5G of bij 4G blijven, is nog niet besloten. De NS volgt het gebruik van wifi in de komende jaren nauwlettend om die keuze te maken.

Bron: RTL.nl


reacties

Nog geen reacties. Je kunt de eerste zijn die reageert.

Meepraten of reageren? Dat kan natuurlijk! Log in of Maak een gratis account aan

© 2025 Alle rechten voorbehoudenAlgemene voorwaardenCookiebeleidPrivacybeleidDisclaimerContactAdverterenLinkpartnersStartenzo-App installerenBlog RSS-feedsCookie instellingen
Gebruik ← of → om naar het vorige of volgende artikel te gaan
Swipe naar het << vorige of >> volgende artikel