Stabiel internet in de trein lijkt vanzelfsprekend, maar blijkt technisch en financieel een lastige opgave. Ondanks miljoeneninvesteringen blijft de verbinding vaak traag en instabiel, zelfs met moderne netwerken zoals 5G in zicht.
De NS investeert jaarlijks miljoenen euro’s in wifi in de trein, maar toch is de verbinding berucht om zijn traagheid, instabiliteit en soms onveilige karakter. Achttien jaar na de introductie gebruiken maandelijks nog slechts zo’n drie miljoen reizigers de dienst, meldt De Telegraaf. Toch kan de NS het niet zomaar afschaffen, omdat de concessie voorschrijft dat wifi beschikbaar moet zijn.
Volgens datacommunicatie-expert Jan Buis zijn er twee hoofdredenen waarom stabiel internet in de trein moeilijk te realiseren is:
Een volle trein betekent veel mensen – en mensen bestaan voor een groot deel uit water, wat draadloze signalen moeilijker doorlaat. Bovendien willen alle reizigers tegelijk bandbreedte gebruiken, wat te vergelijken is met een snelweg die in de spits volledig vaststaat.
Treinen verplaatsen zich snel en moeten continu overschakelen tussen zendmasten. Dit ‘roaming’-proces zorgt voor korte onderbrekingen in de verbinding. Hoe sneller de trein rijdt, hoe sneller de overschakeling plaatsvindt en hoe groter de kans op instabiliteit.
In landen als Japan en Zwitserland wordt vermoedelijk gebruikgemaakt van satellietverbindingen om de wifi stabieler te maken. Hulpdiensten in Nederland gebruiken vergelijkbare systemen. Hoewel roaming ook hier een rol speelt, is het voordeel dat er minder vaak van zendpunt gewisseld hoeft te worden.
Er bestaan geavanceerdere systemen die beter presteren, zoals het plaatsen van accesspoints op elke leidingmast langs het spoor. In Duitsland is dit getest, en in gondels in berggebieden wordt de techniek al toegepast. Het nadeel: de kosten zijn zeer hoog, waardoor de NS vooralsnog andere prioriteiten stelt.
De nieuwe dubbeldekkertreinen die in 2029 in gebruik worden genomen, zijn voorbereid op het 5G-netwerk. Of ook bestaande treinen overstappen op 5G of bij 4G blijven, is nog niet besloten. De NS volgt het gebruik van wifi in de komende jaren nauwlettend om die keuze te maken.
Bron: RTL.nl
Meepraten of reageren? Dat kan natuurlijk! Log in of Maak een gratis account aan