Sluit venster
Mobiel
home/blog/Sport

Monaco GP 2025: Ferrari imponeert op vrijdag, verkeer heerst en muren worden getest

Vrijdagverslag GP Monaco 2025: Leclerc domineert voor Ferrari, McLaren en Red Bull volgen. Bekijk alle tijden en analyse van de vrije trainingen.

6 minuten leestijd
ZA 24 MEI 2025 - 05:49u
door Redactie | 💬 0 reacties
(door Redactie) | ~ 6 minuten leestijd | 💬 0 reacties
F1 GP Monaco, Leclerc snelste op vrijdag
© Honda F1 Media

De openingsdag van het Formule 1-weekend in Monaco stond zoals altijd bol van spektakel, millimeters werk en muurkussen. Ferrari maakte indruk, McLaren en Red Bull toonden hun potentie, en chaos heerste zoals gebruikelijk op de smalle straten van Monte-Carlo. Nieuwe banden, verplichte tweestops in de race én het altijd aanwezige verkeer zetten de toon voor een mogelijk onvoorspelbare zaterdag en zondag.

🔴 Ferrari bovenaan met Leclerc en Hamilton
Charles Leclerc reed op zijn thuiscircuit een dominante openingsdag. Ondanks een incident met Lance Stroll in FP1 waarbij hij zijn voorvleugel verloor, wist hij beide sessies als snelste af te sluiten. Zijn teamgenoot Lewis Hamilton had een wat hobbeligere start – letterlijk – nadat hij zijn Ferrari lanceerde over de kerbstones bij de Zwembad-chicane, maar vond het ritme in FP2 met een sterke P3.

Leclerc: “Onze pace over één ronde was sterk en ik voelde me comfortabel, ongeacht de compound.”
Hamilton: “Het voelde veelbelovend, maar er is nog ruimte om tijd te vinden. In een Ferrari over dit circuit is pure magie.”

🟠 McLaren vecht terug na foutjes
Oscar Piastri en Lando Norris toonden goede snelheid, maar hun vrijdag was niet zonder incidenten. Piastri veroorzaakte een rode vlag in FP2 na een botsing met de vangrail in Sainte Devote, maar herstelde zich uitstekend en eindigde als tweede. Norris zat er continu goed bij met een P4 in FP2.

Piastri: “Een van de lastigere vrijdagen dit seizoen, maar we zijn in goede vorm.”
Norris: “Een solide start, al moeten we op een paar vlakken nog verbeteren.”

🔵 Red Bull mist balans na aanpassingen
Max Verstappen begon sterk met P2 in FP1, maar overdaad aan afstellingen in FP2 leverde hem weinig grip en slechts een tiende plek op. Yuki Tsunoda had het lastig met de softs, maar toonde wel vooruitgang richting FP2, op slechts 0.004s van zijn teamgenoot.

Verstappen: “We hebben de balans net iets te ver doorgeduwd. Het voelde alsof ik de bochten niet kon aanvallen.”
Tsunoda: “Er zit potentieel in, maar ik moet nog wat tienden uit mezelf persen.”

Mercedes op zoek naar balans
De W16 had het moeilijk in de warme omstandigheden. George Russell begon sterk, maar viel terug in FP2. Rookie Kimi Antonelli verraste juist met P9 na een lastige eerste sessie. Het team werkt aan balans, vooral in de langzamere bochten.

Russell: “We hebben nog wat werk, maar met de verplichte tweestop kan alles anders verlopen.”
Antonelli: “In een F1 door Monaco is magisch. Morgen wordt cruciaal.”

🔷 Williams test limieten, Albon sneller dan Sainz
Albon zat er verrassend goed bij in beide sessies en finishte als achtste in FP2. Sainz probeerde andere afstellingen in FP2, maar zakte daardoor terug naar P13.

Albon: “Ik heb het ritme nog niet helemaal gevonden, maar er zit snelheid in.”
Sainz: “De afstellingsveranderingen werkten helaas niet zoals gehoopt.”

🔶 Racing Bulls: snelheid én schade
Liam Lawson reed consistent en klokte een indrukwekkende P5 in FP2. Rookie Isack Hadjar was snel, maar had tweemaal contact met de muur. De monteurs draaiden overuren, maar het team ziet potentie.

Hadjar: “Het was intens en tricky. Sorry aan het team voor de extra moeite.”
Lawson: “We maakten goede stappen vandaag. Morgen moeten we weer verder bouwen.”

🟢 Aston Martin: Alonso sterk, Stroll in de problemen
Fernando Alonso was scherp en stond er met P7. Stroll daarentegen veroorzaakte een crash met Leclerc in FP1, kreeg een gridstraf en verloor kostbare rijtijd. In FP2 herstelde hij zich enigszins, maar bleef ver verwijderd van de top.

Alonso: “We hebben goede stappen gezet met de afstelling.”
Stroll: “Niet de dag waarop ik had gehoopt, maar we werken eraan.”

🔵 Alpine: goede start voor Gasly, Colapinto groeit langzaam
Gasly begon het weekend goed met P8, maar zakte weg in FP2. Colapinto bouwde rustig op, maar raakte verwikkeld in een incident met Verstappen, zonder grote gevolgen.

Gasly: “We zijn nu iets op achterstand. Werk aan de winkel vannacht.”
Colapinto: “Eerste keer hier in een F1 – een onwerkelijke ervaring.”

Haas: vooruitgang, maar gridstraf voor Bearman
Bearman zette degelijke tijden neer, maar kreeg na FP2 een forse 10-plaatsen gridstraf voor het negeren van rode vlaggen. Ocon had moeite om zijn tempo te vinden.

Bearman: “We hebben goede vooruitgang geboekt, de mediums voelden solide.”
Ocon: “We missen snelheid. Hopelijk vinden we iets in de data.”

🟣 Kick Sauber: Hulkenberg solide, Bortoleto leert snel
Hulkenberg kende een degelijke dag, al viel hij terug in FP2. Bortoleto had moeite met verkeer, onder andere met Verstappen, maar voelde zich steeds comfortabeler op het smalle stratencircuit.

Hulkenberg: “De basisafstelling zit goed. Nu finetunen.”
Bortoleto: “Een krankzinnige ervaring. Ik kom steeds dichter bij de limiet.”

🟡 Pirelli: C6-banden leveren grip, maar vragen om gewenning
De nieuwe C6-band blijkt iets sneller dan de C5, maar is tricky in de eerste pushronde. Coureurs overwegen daardoor mediums in Q1 of Q2. Er was lichte graining zichtbaar aan het eind van lange runs. De verplichte twee pitstops maken strategie onvoorspelbaar.

Simone Berra (Pirelli): “De C6 is snel, maar coureurs zijn nog zoekende naar vertrouwen. De keuzes in Qualifying gaan de race sterk beïnvloeden.”

Conclusie: Ferrari favoriet, maar alles ligt nog open

Ferrari lijkt na vrijdag de te kloppen formatie met Leclerc als teambaas in zijn achtertuin. McLaren en Red Bull volgen kort, al zoekt Verstappen nog naar balans. Mercedes, Racing Bulls en Williams laten tekenen van snelheid zien, terwijl Alpine, Haas en Kick Sauber zoeken naar een foutloze zaterdag. De grootste tegenstander voor alle teams? Monaco zelf – met zijn muren, verkeer én nieuwe regels.

Zaterdag staat in het teken van dé sessie van het weekend: Qualifying. Met slechts millimeters verschil tussen glorie en grind, belooft het een spektakel te worden op de legendarische straten van Monte-Carlo.

De regenkansen verdampen

De weersvoorspelling voor de Formule 1 Grand Prix van Monaco op zondag 25 mei 2025 is gunstig: er wordt droog en deels zonnig weer verwacht, met temperaturen rond de 21°C en een lichte zuidelijke zeebries.

Eerder in het weekend, met name tijdens de kwalificatie op zaterdagmiddag, was er een verhoogde kans op regen, wat de startopstelling had kunnen beïnvloeden. Aangezien de race zelf onder droge omstandigheden wordt verreden, zullen de coureurs zich kunnen concentreren op strategie en bandenmanagement zonder rekening te hoeven houden met natte weersomstandigheden.

Opmerkelijk is dat de FIA dit jaar een verplichte tweestopstrategie heeft ingevoerd voor de race in Monaco. Dit betekent dat coureurs minimaal twee pitstops moeten maken en ten minste drie verschillende bandencompounds moeten gebruiken, ongeacht de weersomstandigheden. Deze regelwijziging is bedoeld om de race dynamischer te maken en meer strategische variatie toe te voegen aan een circuit waar inhalen traditioneel moeilijk is.

Samenvattend: de race op zondag zal waarschijnlijk plaatsvinden onder droge en stabiele weersomstandigheden, waardoor de nadruk ligt op strategie en bandenbeheer, zonder de complicaties van regen.

De kwalificatie voor de Formule 1 Grand Prix van Monaco 2025 vindt plaats op zaterdag 24 mei van 16:00 tot 17:00 uur lokale tijd (CEST). De race zelf begint op zondag 25 mei om 15:00 uur CEST.


reacties

Er zijn nog geen reacties. Plaats als eerste een reactie!

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Log in of registreer.

© 2025 Alle rechten voorbehoudenAlgemene voorwaardenCookiebeleidPrivacybeleidDisclaimerContactAdverterenLinkpartnersStartenzo-App installerenCookie instellingen