Ook vandaag – dinsdag 17 juni 2025 – rijden er in meerdere regio’s van Nederland opnieuw geen treinen. Oorzaak: vastgelopen cao-onderhandelingen tussen NS en de vakbonden. Waar het publiek vooral hinder ondervindt, laait in de achtergrond een fel arbeidsconflict op. Ondertussen wijken reizigers uit naar alternatieven. Maar wat als ze daar aan gaan wennen? Is de NS dan straks haar klanten voorgoed kwijt?
De vakbonden (FNV Spoor, VVMC en CNV) hebben het overleg met de NS stopgezet, nadat de onderhandelingen voor een nieuwe cao zijn vastgelopen. De kernpunten van het conflict:
Eis vakbonden | Aanbod NS |
---|---|
Loonsverhoging van 6 à 7% per jaar | 3,25% in 2025, 2,75% in 2026 |
Afschaffen ongelijke arbeidsvoorwaarden | Nog geen concrete toezegging |
Hogere onregelmatigheidstoeslagen | Gedeeltelijk gehonoreerd |
Volgens de bonden is het huidige bod "onacceptabel in tijden van inflatie en stijgende werkdruk". Werknemers klagen over onderbezetting, onregelmatigheid en onvoldoende erkenning van hun inzet.
Met wederom uitval van treinverkeer in provincies als Noord-Holland, Flevoland en Gelderland worden forenzen en studenten gedwongen om te improviseren:
Als mensen zien dat hun leven óók prima loopt zonder NS, dan rijst de vraag: komen ze nog terug?
Risico’s voor de NS:
De NS, al jaren worstelend met de nasleep van corona en personeelstekorten, kan zich dit verlies nauwelijks veroorloven.
Stakeholder | Verlies door staking |
---|---|
Reiziger | Geen vervoer, hogere kosten |
NS zelf | Imagoschade, inkomstenverlies |
Werknemers NS | Risico op verharding conflict |
Klimaatdoelen | Meer autoverkeer = meer CO₂ |
Werkgevers | Minder productiviteit, onvoorspelbaarheid |
De staking is begrijpelijk vanuit werknemersperspectief. Wie onregelmatig werkt, in de nacht of in de kou, verdient waardering en eerlijke arbeidsvoorwaarden. Maar… de manier waarop nu gestaakt wordt – met volledige uitval van diensten – treft vooral de reiziger. Die verliest vertrouwen, zoekt alternatieven, en komt misschien nooit meer terug.
Een structurele oplossing is hard nodig, zoals:
De staking is méér dan een arbeidsconflict. Het is een test van vertrouwen. Als reizigers nu leren dat ze prima zonder trein kunnen, dan is de schade voor de NS veel groter dan gemiste ritten. Dan dreigt structureel klantverlies. En dat kan het spoorbedrijf zich niet veroorloven in een tijd waarin duurzaamheid en OV juist prioriteit zouden moeten krijgen.
Zijn de stakingen terecht? En blijf jij de trein trouw, of heb jij je alternatief inmiddels gevonden?
Laat hieronder een reactie achter of deel dit artikel op sociale media met je mening. ?
Om te reageren moet je ingelogd zijn. Log in of maak gratis een account aan.