De Grand Prix van Spanje is traditioneel een meetmoment voor de krachtsverhoudingen in de Formule 1. Teams brengen hun eerste grote updates mee naar het Circuit de Barcelona-Catalunya en het technische karakter van het circuit legt onverbiddelijk bloot welke bolide het echt in zich heeft. Maar in 2025 is de race in Spanje méér dan dat: het zou wel eens een kantelpunt kunnen worden in de titelstrijd tussen Max Verstappen, McLaren en Mercedes.
Na acht races staat Max Verstappen derde in het wereldkampioenschap. Met 136 punten moet hij zowel Oscar Piastri (161) als Lando Norris (158) voor zich dulden. Dat is ongebruikelijk terrein voor de Nederlander, die in de voorgaande seizoenen vaak het veld aanvoerde. Red Bull Racing is zelfs afgezakt naar de derde plek bij de constructeurs, achter McLaren en Mercedes.
De reden? Het lijkt een combinatie van factoren:
Maar er is hoop – en die komt in de vorm van een nieuwe FIA-maatregel.
De FIA heeft voor de Spaanse GP een nieuwe Technical Directive ingevoerd: TD018, die met name gericht is op het verbod op overmatig flexibele voorvleugels. Bepaalde teams – vooral McLaren – zouden gebruik maken van vleugelonderdelen die bij hoge snelheid subtiel vervormen om luchtweerstand te verminderen.
Flexwings zijn al vaker onderwerp van discussie geweest, maar TD018 stelt nu strengere testcriteria en minder toleranties bij scrutineering. Teams moeten nu structurele stijfheid tonen over het hele vleugeloppervlak.
Red Bull Racing had bij aanvang van het seizoen juist moeite met deze techniek. Zij kozen voor een conservatiever vleugelontwerp. Als McLaren nu beperkt wordt in hun aerodynamisch voordeel, kan dat het speelveld weer gelijk maken. En dat, gecombineerd met een upgradepakket dat Red Bull in Spanje meebrengt, zou Verstappen weer naar het front kunnen brengen.
Verstappen heeft een sterke band met het Spaanse circuit. In 2016 won hij er zijn allereerste F1-race, en sindsdien stond hij er zeven keer op het podium, waarvan de laatste drie edities als winnaar. Het technische karakter van het circuit past goed bij zijn rijstijl: precies, agressief waar nodig, maar vooral: constant.
In de eigen woorden van Max:
“Ik verwacht dat onze auto het hier beter doet dan op de vorige circuits. In Imola zagen we al verbeteringen. Spanje is altijd eerlijk in waar je staat.”
De weersvoorspelling ziet er prima uit: zo’n 25 tot 28 graden, weinig regen, maar een stevige zuidelijke wind. Die windrichting betekent een rugwind bij het aanremmen van bocht 1, wat inhalen lastig maakt. Toch zijn er strategische mogelijkheden:
Voor Verstappen is deze race cruciaal. Een overwinning in Spanje zou:
Voor fans is de Spaanse GP een race om niet te missen. Niet alleen vanwege de titelstrijd, maar ook vanwege de bredere implicaties van reglementswijzigingen in de Formule 1. Wat is de rol van innovatie versus eerlijkheid? Wanneer grijpt de FIA terecht in, en wanneer gaat het te ver?
De Grand Prix van Spanje 2025 wordt een meetpunt voor Red Bull en Verstappen. Als de upgrades werken en TD018 inderdaad de dominantie van McLaren tempert, kunnen we een ommekeer in het kampioenschap zien.
De vraag is niet alleen of Max Verstappen kan winnen – het is of hij zijn jacht op de vierde opeenvolgende wereldtitel écht kan hervatten.
Wil je op de hoogte blijven van de Formule 1 en Max Verstappen?
Volg onze blog en ontvang updates, analyses en opinies over elk raceweekend.
Om te reageren moet je ingelogd zijn. Log in of registreer.