De afgelopen weken botert het al niet lekker tussen hoop, wens en realiteit: gaat Max Verstappen dit seizoen zijn vijfde wereldtitel pakken? Velen denken van niet – sterker nog, sommigen fluisteren dat Verstappen zijn kansen al intern op nul heeft gezet. Maar laten we eerlijk zijn: het kampioenschap is pas beslist als het ook écht beslist is. En Max Verstappen kennende, zie ik niet gebeuren dat hij ook maar een greintje motivatie inlevert.
Zelfs niet na een weekend als in Oostenrijk, waar hij nul punten scoorde door een crash in de openingsronde.
De Grand Prix van Oostenrijk begon rampzalig. Mercedes-rookie Kimi Antonelli maakte een verkeerde inschatting bij het aanremmen, blokkeerde, en nam Verstappen ongewild mee in zijn fout. Resultaat: race over voor de regerend wereldkampioen. De Nederlander zelf bleef kalm:
“Kan gebeuren,” was zijn korte maar duidelijke reactie na afloop.
Geen punten voor Max betekent wél extra brandstof op het vuur van de geruchten. Al maanden zoemt het in de paddock: zou Verstappen, mocht Red Bull het dit jaar niet op orde krijgen, openstaan voor een overstap naar Mercedes? Die geluiden kregen dit weekend opnieuw momentum.
Red Bull-adviseur Helmut Marko probeerde direct de rust te bewaren en zei zondag tegen de media: “Zoals de stand nu is, is er geen sprake van een escape-clausule.”
Maar echt overtuigend klonk het niet. Zeker omdat teamchef Christian Horner daar nog aan toevoegde: “Mercedes heeft zelf ook problemen,” doelend op het feit dat het gras daar misschien helemaal niet groener is. Toch zei hij er direct bij: “We weten wat er in Max zijn contract staat.”
Een interessante opmerking, want daarin zit naar verluidt een clausule verwerkt: als Verstappen bij de zomerstop buiten de top drie van het klassement staat, zou een vertrek bespreekbaar zijn.
Dat brengt ons bij de stand van zaken. Verstappen staat momenteel derde in het wereldkampioenschap. Maar... volgend weekend is de Grand Prix van Groot-Brittannië op Silverstone, de laatste race voor de zomerstop.
Als George Russell daar 10 punten meer scoort dan Verstappen, zakt Max naar plek vier – en komt die ‘escape clause’ ineens heel dicht bij realiteit.
De timing? Opmerkelijk. Het zogenaamde ‘Silly Season’ – de periode waarin rijderscontracten en stoelendansen losbarsten – is officieel begonnen. En dit jaar lijkt het écht los te gaan.
Ondanks alles lijkt Verstappen niets van zijn vastberadenheid verloren te zijn. Hij is stoïcijns, blijft scherp, en laat zich niet gek maken door wat er in de media circuleert. Geruchten, tikken, tegenslagen – hij weet wat het is. Maar de grote vraag blijft: is het genoeg om McLaren dit seizoen nog te kloppen?
Want eerlijk is eerlijk: met Oscar Piastri en Lando Norris in topvorm en een auto die beter bij het reglement past dan de Red Bull, wordt het dit jaar een heel andere strijd dan voorheen.
Wat ons betreft is het seizoen verre van gespeeld. Verstappen is een vechter, en de GP van Groot-Brittannië zal een belangrijke graadmeter zijn – sportief én contractueel. Wordt het weer een masterclass van de Nederlander, of juist het moment waarop de sluizen van het silly season helemaal opengaan?
Laat je mening horen: pakt Max z'n vijfde wereldtitel nog? Of rijdt hij in 2026 misschien ineens in het zilvergrijs van Mercedes?
Om te reageren moet je ingelogd zijn. Log in of maak gratis een account aan.