Vrijdag 6 juni 2025 is Nederland opnieuw geconfronteerd met een landelijke NS-staking. Wat begon als een staking van het personeel in Midden-Nederland, heeft zich inmiddels uitgebreid tot een volledige ontregeling van het treinverkeer in het hele land. De impact is fors: miljoenen reizigers zijn gedupeerd, snelwegen staan voller dan ooit en reisplannen vallen massaal in het water.
De staking komt voort uit vastgelopen cao-onderhandelingen tussen NS en de vakbonden FNV, CNV en VVMC. De spanningen lopen al maanden op. De medewerkers hebben het gevoel dat ze structureel worden overvraagd én ondergewaardeerd.
De kernpunten van onvrede:
De vakbonden eisen concreet meer loon, betere arbeidsomstandigheden en structurele investeringen in veiligheid en waardering van het personeel.
De NS stelt daarentegen dat het een “marktconform en verantwoord bod” heeft gedaan, gezien de financiële situatie van het bedrijf. De bonden vinden dit onvoldoende.
Hoewel de NS-staking vrijwel het gehele treinverkeer stillegt, zijn er enkele uitzonderingen:
Amsterdam Centraal – Schiphol – Hoofddorp: NS zet hier nog Sprinters in, tot wel vier per uur per richting.
Internationale treinen zoals Thalys, Eurostar en ICE rijden grotendeels volgens planning, maar de Eurocity Direct vervalt.
Treinen van regionale vervoerders (zoals Arriva, Qbuzz en Keolis) rijden gewoon, mits ze niet afhankelijk zijn van NS-personeel of -infra.
De staking is gepland van vrijdag 6 juni 2025 om 04:00 uur tot zaterdag 7 juni 04:00 uur. Dat lijkt kort, maar voor wie afhankelijk is van de trein om op werk, school of een cruciale afspraak te verschijnen, is één werkdag zonder alternatief funest.
1. Forenzen en studenten
Zij vertrouwen dagelijks op de trein. Velen zijn niet in staat om snel over te schakelen op alternatief vervoer. Carpools zitten vol, bussen zijn overbelast en de files zijn extreem.
2. Internationale reizigers
Voor wie van of naar Schiphol reist of een internationale overstap moet maken, is de chaos compleet. Zelfs als hun internationale trein rijdt, is de binnenlandse aansluiting vaak weggevallen.
3. Kwetsbare groepen
Ouderen, mensen zonder auto, mensen met een beperking: zij worden door deze staking buitenspel gezet. Er is geen minimale dienstregeling, geen alternatief aanbod vanuit de NS.
Het recht op staken is een fundament van onze democratische samenleving. Maar moet dat betekenen dat het hele land stilstaat? In veel Europese landen blijft een minimale dienstregeling gegarandeerd, ook tijdens stakingen. In Nederland daarentegen is het ‘alles of niets’.
Het gevolg? Een groeiend wantrouwen richting het OV, terwijl we mensen juist willen stimuleren om de auto te laten staan en duurzamer te reizen. De schade is niet alleen economisch – het vertrouwen van de reiziger loopt een forse deuk op.
Waarom is er geen verplichting voor een basisdienstregeling, bijvoorbeeld met minimale treindiensten tijdens spitsuren? Zo zou de balans tussen het recht op actievoeren en de belangen van miljoenen reizigers eerlijker worden verdeeld.
De NS, vakbonden en politiek moeten het gesprek aangaan over de toekomst van het stakingsrecht in vitale sectoren zoals het openbaar vervoer. Het kan niet de bedoeling zijn dat één dag protest een heel land ontregelt zonder noodplan.
Reizigers verdienen duidelijkheid, betrouwbaarheid en een gevoel dat hun belangen net zo zwaar wegen als die van de werknemers.
Deze staking is niet zomaar 'voor meer loon', maar is een noodkreet van het rijdend personeel dat zich structureel overvraagd, onderbetaald en onveilig voelt. Toch is de maatschappelijke impact enorm. Een betere balans tussen actievoeren en publieke verantwoordelijkheid is noodzakelijk.
Laatste tip voor reizigers:
Bekijk NS.nl/staking of de NS-app voor actuele updates.
Om te reageren moet je ingelogd zijn. Log in of registreer.